Alweer het 3e weekend! - Reisverslag uit Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk van Marieke Vording - WaarBenJij.nu Alweer het 3e weekend! - Reisverslag uit Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk van Marieke Vording - WaarBenJij.nu

Alweer het 3e weekend!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

16 April 2011 | Frankrijk, Clairvaux-les-Lacs

De tijd vliegt werkelijk voorbij, het is bijna ongelofelijk dat ik 4 weken geleden afscheid nam van de mensen op Ameland en 3,5 week geleden van mijn familie en vrienden!

Een goed teken natuurlijk, want dat betekent dat het hier goed gaat! En niet alleen omdat de tijd zo snel gaat maar het gaat hier sowieso goed. Voel me helemaal goed hier en het is natuurlijk geweldig dat ik nu ook echt doe waarvoor ik geleerd heb en geen stagiaire meer ben!

We hebben als team hard gewerkt afgelopen weken, met als gevolg dat we bijna klaar zijn met alle mobile homes, we lopen zo voor op schema dat als de gasten besluiten 6 weken eerder te komen dit ook kan! Haha misschien iets te voorbarig, want er komen nog steeds nieuwe boekingen binnen.

Gister hebben we de laatste mobile homes klaargemaakt, hier en daar moet er nog wat gerepareerd worden maar voor groot gedeelte zijn de mobile homes dan klaar! Vandaag komt het opbouwteam om de overige 45 tenten neer te zetten, de 5 die al stonden zijn inmiddels ook gebruiksklaar gemaakt!

Het is heerlijk om in een team te werken, die weten wat ze moeten doen, doorgaan ook al zit de werkdag erop en ook doorgaan als het even tegenzit. Het team is ook blij met elkaar en we hebben het erg gezellig, eten bijna elke avond samen en kunnen hier nog heerlijk genieten van de avondzon. Tot nu toe nog maar 3 x binnen hoeven eten, dat is toch vrij uniek in april!

Dit is het derde weekend, voor iedereen een rust weekend, niemand heeft echt plannen, maar dat was vorige week wel anders.

Zaterdag zijn we met zijn vieren + Pelle (de hond van Mirjam en Pieter) afgereisd naar het prachtige Bourgondië en niet zomaar.. Mirjam en Pieter hebben namelijk maar 1 droom en dat is een bed en breakfast beginnen in Chapaize, een klein dorp met maar liefst 180 inwoners. Zij wilden graag kijken of het huis wat ze in september hadden gezien nog steeds te koop stond en hebben ons uitgenodigd om een dag mee te gaan!

Ik, nieuwsgierig, rijbewijs loos en cultuurfreak zeg daar natuurlijk geen nee tegen! Roy ook niet, dus zaterdagochtend vroeg, vertrokken we landinwaarts naar Bourgondië.

Camping Le Fayolan waarop ik werk ligt in de streek Jura en vanaf hier is het ongeveer 90 km rijden, maar 90 km en totaal in een ander gebied! De bergen zijn minder stijl, prachtige uitzichten, rust en al het land was bepland met druiven! Het was geweldig om dit te zien, want je ziet echt een enorm verschil tussen de streek waar wij zitten, steil, hoge bergen en de vele meren werden verruild voor een streek, bekend van de wijnen, de rust en het typisch ‘Frankrijk’ gevoel!

Het huis stond nog steeds te koop en is werkelijk een plaatje! Een uitzicht daar zeg je u tegen, groot stuk land waar ze lodges willen plaatsen echt geweldig!

Vanuit Chapaize zijn we terug gereden over Chalon, Chalon ligt in het zuiden van de regio Bourgondië aan de rivier de Saône. Het was ooit een drukke rivierhaven, waarvandaan veel van de in de regio verbouwde wijn verscheept werd via de rivier en via het Canal du Centre.

In Chalon zijn we uitgestapt en hebben de stad bezocht, het deed me een beetje aan Pergignan denken waar ik met Sanne was in 2008, toen we stage liepen bij Canvas. Een gezellige drukke stad met veel studenten, veel terrasjes, mooie gebouwen, oude kerken en een heerlijk sfeer hing er. Hier hebben we een heerlijke lunch gehad met een goed glas wijn. Het feit dat het huis nog te koop stond moest natuurlijk gevierd worden (er is altijd wel een reden te zoeken voor een goed glas wijn).

Na de lunch zijn we langzamerhand weer terug gereden richting Clairvaux, onderweg nog wat boodschappen gedaan en vervolgens heerlijk gegeten bij Pieter en Mirjam. Verse asperges uit France! Hmm lekka!

Roy is net als ik, benieuwd wat er te zien is in de buurt, niet alleen om dit de gasten te vertellen straks maar ook voor onszelf en om mooie plaatjes te schieten. Ik ben alleen, helaas, niet zo mobiel als de rest, want ik heb geen auto laat staan een rijbewijs. Maar ik tref het, men vind me aardig haha en mocht ook zondag mee op pad met Roy!
Dit keer wat dichterbij, maar daarom niet minder mooi. We bezochten de cascade van Herissons, een 7.5 km durende wandelroute door een gebergte, waarbij er 7 watervallen te zien waren! Wat de natuur hier allemaal bied is ongelofelijk! Tijdens de tocht is er zo’n 250 meter hoogteverschil en is waterval Eventail de hoogste met 65 meter.

Een prachtige route, waarbij je midden in de natuur loopt en het mooi is het is geen heen en terug route maar je loopt er echt omheen. Tijdens de wandeling kwamen we de eerste Nederlanders tegen, als je er al 1 tegen komt zijn het op dit moment allemaal 65 plussers of Vacansoleil! Natuurlijk even een babbeltje gemaakt, deze mensen waren op doorreis en bezochten alle watervallen en waren op pad met hun camper.

Nadat we redelijk uitgeput weer terug kwamen bij de auto een liter water verder besloten we nog een aantal meren te bekijken. We zijn niet voor niks in de Jura he! De jura staat bekend als natuurgebied met de 7 meren (les lac= het meer, vandaar ook de Clairvaux les lacs over een Grand lac beschikt). Elk meer heeft zijn eigen identiteit en eigen kenmerken.

De meren van het Clairvaux les Lacs hadden we natuurlijk al gezien, aangezien de camping langs Le grand Lac ligt en Le petit lac ernaast. Het meer Petit Lac is een privé meer en doet zijn naam eer aan omdat het slechts 17,1 hectare groot is. Het meer Grand Lac is 56.5 hectare groot. Onder het water van Grand Lac werden de resten van een op palen gebouwde stad ontdekt!

Maar dit wist iedereen natuurlijk al haha, dus we zijn ook nog even verder gereden op zoek naar andere meren, we hebben zondag het meer van Narlay gezien, dit is een natuurlijk meer en is ontstaan door het instorten van rotsen en is het diepste meer van de Jura (48 meter). Ook het meer van Vernois kwam voorbij maar dit is een klein meertje gebeuren verder geen activiteiten en wordt omringt met bossen dus moeilijk foto’s maken.

Overal waar je kijkt of gaat, is de streek Jura gezegend met een ongelofelijk mooi uitzicht!
S’avonds nog een potje gekaart met zijn allen, Canasta ik kende het niet, maar ben nu al verslaafd! Onder het genot van een goed wijntje natuurlijk, wijn kan je hier moeilijk laten liggen ! Supergoedkoop en super lekker! Genieten dus.

Deze week worden de tenten opgezet, de lawaaischoppers van het opbouwteam zijn onderweg en kunnen ieder moment hier zijn, ze blijven de hele week dit moet ook wel want ze moeten er nog 45 opzetten.
Deze week komt ook onze stagiaire Mirjam, dus Vacansoleil wordt hier goed vertegenwoordigt deze week!
Voor nu wens ik iedereen een goed weekend en tot het volgende verhaal!

Liefs Marieke

• 18 April 2011 - 07:38

Marinka:

Whaa, heerlijk verhaal! :D De foto's zijn echt ontzettend mooi, jeetje wat een mooi landschap!!

Succes deze week met het opbouwteam!

Kus uit Beilen!