Fietsen in Hampi - Reisverslag uit Hospet, India van Marieke Vording - WaarBenJij.nu Fietsen in Hampi - Reisverslag uit Hospet, India van Marieke Vording - WaarBenJij.nu

Fietsen in Hampi

Door: Marieke Vording

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 Oktober 2012 | India, Hospet

Wauw, even stil even niks te zeggen, ik en Puck zijn dinsdag ochtend vertrokken vanuit het paradijselijke Goa naar het indrukwekkende Hampi.

Dinsdagochtend, begonnen we de dag met het idee die avond te kunnen vertrekken per nachtbus naar Hampi, een dure manier van reizen maar wel een makkelijke. Duur bestaat hier eigenlijk niet , maar hoe langer je in India bent weet je wat voor Indische begrippen duur is ja of nee. Voor 700 Rupee kan je deze 8 uur durende bus nemen wat ongeveer 11 euro is... De bus kunnen we nemen vanaf Panaji, maar blijkt bij aankomst vol te zijn voor diezelfde avond... De keuze is of in Panaji overnachten of doorpakken maar dan met Lokale treinen... We kiezen voor het laatste, niet wetende waar we die nacht slapen en waar we heen moeten...

Het enige wat we wel weten is dat we een lange dag te gaan hebben en niet weten waar we over moeten stappen en hoe lang de dag precies gaat duren. Vanaf Panaji nemen we een bus naar Karmali, dit is het dichtbijzijnde treinstation, hier nemen we 1.5 uur later de trein naar Margao en daar lijken we na een treinrit van 2 uur te zijn gestrand...

Een optie is om vanaf hier een bus te nemen maar dit is dezelfde als in Panaji en is dus vol voor die avond.. 2 motorchauffeurs helpen ons en kunnen het net redden om in een rijdende trein te springen, de lokale bevolking trekt ons een overvolle trein in, en zoals gewoonlijk verlies ik door de stress bijna mijn portemonee, hij glipt uit mijn handen stuitert net goed en valt gelukkig niet tussen het perron en de trein in ...

De trein is meer dan vol, de trein is al vertrokken terwijl Puck achter me nog half buiten hangt met haar tas.... Dan begint onze lange treinreis die we nooit meer gaan vergeten, eten straat eten in de trein, kletsen met lokale bevolking die geinspireerd zijn door de Lonely Planet... Alsof ze nog nooit over hun eigen land hebben gelezen, wordt het boek de gehele treinreis doorgegeven aan alle jongens in de coupe...

Na maar liefst 20 uur reizen met locale treinen kwamen we woensdagnacht om 4 uur s'nachts aan in Hospet, vanaf hier was het nog ongeveer 25 km naar Hampi, dit deden we met de bekende driewielers genaamd Autoricksha's.

Oversteken naar de andere kant van de rivier was helaas niet meer mogelijk, en na 20 uur reizen was dat niet meer erg. Het hostel wat we op het oog hadden was dus niet bereikbaar maar de chauffeur wist een andere goedkope plek.

En dit alleen was al een hele ervaring! De familie waar we konden overnachten, sliepen al, en alsof het de normaalste zaak van de wereld is, wordt deze famiie wakker gemaakt, uit bed gehaald, er wordt een jongen op zijn slaapmatje uit de kamer gehaald... And there you go, this is your room madame! haha Voor maar liefst 2,40 euro overnachten ik en Puck in een prachtige roze kamer en maken de deal om om 12 uur uit te checken, we komen immers ook pas om 4.30 uur aan:P

Slapen doen we niet echt, de familie heeft een aantal jonge kinderen die ons wakker houden, oordopjes tijd!!

Die middag vertrekken we om 12 uur uit onze kamer en vertrekken naar de rivier waar je voor maar liefst 0.15 euro cent over kan steken naar de andere kant van de rivier.

Deze plek is bijna betoverend te noemen... Ik heb er geen andere woorden voor.. Hier in Hampi is het wederom een andere wereld als in Goa of in Mumbai en dat maakt het reizen in India zo mooi!! Ik ben inmiddels een week onderweg en heb het gevoel al in 3 verschillende landen te zijn geweest...

Wij vinden een prachtige plek om te overnachten, met hangmatten voor de deur en een oase van rust, genieten we van de mooie uitzichten en blijven woensdag lekker relaxen en gaan een beetje op verkenning... We ontmoeten vele locals, het is hier gemoedelijk en de locals zijn behulpzaam en vriendelijk.

Puck en ik besluiten hier een paar dagen te blijven! Vandaag, huren we een fiets, beklimmen een trap van meer dan 600 treden om een tempel te bekijken, voeden de wilde apen met bananen, fietsen terug en relaxen bij een prachtig meer... Fietsen door het gebied als hier, doet alles vergeten, je lijkt even 1 te zijn met de natuur en dat is een verademing.

Morgen steken we over naar de andere kant van de rivier, want hier is de wereld van ruines en tempels, deze liggen weliswaar ver uit elkaar en doen dit dan ook per scooter!!

Ik schat ongeveer zondag verder te trekken naar Hyderabad, vanaf hier kan ik een rechtstreekse trein nemen naar Varanasi, en vandaar is het tijd om het noorden te verkennen... Geen tijdschema, maar het is de bedoeling op dit moment om na Varanasi, de gouden driehoek, Agra, Dehli, Jaipur te verkennen, Rajasthan en wanneer er tijd over is ook een bezoek te brengen aan de Himalaya... Niks staat vast en dat is een heerlijke manier om te reizen.

Dit was het vanuit Happy Hampi!!

Liefs Marieke

• 26 Oktober 2012 - 16:54

Sanne:

Jeetje Mariek, wat een geweldige verhalen en ervaringen nu al!
    Je maakt altijd die verhalen zo leuk dat je je er vanaf hier in het koude Nederland een beetje in India waant haha.
    Geniet er nog van! En ik kijk uit naar de volgende verhalen!

Liefs Sanne x

• 26 Oktober 2012 - 17:37

Jeffrey:

Geniet ervan leuke ervaring

• 28 Oktober 2012 - 14:20

Ida Dolfing:

Hoi Marieke,

Wow meid wat maak jij wat mee,geweldig hoor !
    Leuk om te lezen ,heb bewondering voor je hoor dat je dit allemaal doet.
    Heel veel plezier verder.
    Ik blijf je graag volgen.

groeten Ida

• 01 November 2012 - 22:38

Lisanne:

Fijn om te lezen wat je zoal hebt gedaan en ben ook blij voor je dat je dit hebt kunnen delen met je medereiziger voor toen, Puck. Hoe leuk is het om de bijzondere gebeurtenissen die je op een dag meemaakt met elkaar te bespreken? Geniet van alles wat je nog gaat zien en meemaken!

Kus!